Zabawki interaktywne
Zabawek interaktywnych jest dzisiaj cała masa i sukcesywnie grupa tego rodzaju akcesoriów użytku dziecięcego nabiera zwolenników. Wszystko dlatego, że nie są to klamoty, które maluch po paru razach zabawy rzuci w kąt, ale tak ciekawie zaprojektowane elementy, przedmioty, gry itd., że jest opcja, aby nasza latorośl nie tylko skutecznie bawiła się, ale też rozwijała. Jak to możliwe? Co zabawka, która przecież z założenia ma stanowić przedmiot służący do relaksu i rozrywki może wykazywać wspólnego z edukacją? Kształcenie nie tylko opiera się przecież na siedzeniu nad stertą książek.
Dużo lepszym wariantem okazuje się postawienie na taką zabawę, która będzie przede wszystkim łączyła zabawę z rozwojem intelektualnym naszego brzdąca. Jest to jak najbardziej realne, ponieważ zabawki interaktywne są cechowo projektowane w taki sposób, aby były należycie dopasowane do wieku, zainteresowań malucha, płci. Poleca się w tym zakresie na przykład uniwersalne, doskonale znane od dawien dawna klocki. Są to specyficzne rodzaje zabawek, które nigdy nie przemijają i nie wyjdą z mody. Nimi bawiliśmy się my, nimi bawią się nasze dzieci, a także zapewne będą bawiły się kiedyś i nasze wnuki. Dlaczego klocki są interaktywne i na czym ten rodzaj zabawek w ogóle polega? Otóż chodzi tu o to, aby zabawka zmuszała dziecko do myślenia, wymagała uruchomienia jego szarych komórek oraz skoncentrowania się na tym co robi. Jest to bardzo ważne, bowiem w ten sposób zabawka nabiera zupełnie innej roli.
Przestaje mieć wyłącznie relaksacyjną, rozrywkową funkcję, zaś staje się przyrządem do nauki. Z pewnością parolatka bardziej zachęcimy do gry interaktywnej na komputerze i w ten sposób uczenia się pisania czy czytania niż powiedzmy gdybyśmy rozłożyli przed naszym brzdącem nudny elementarz i kazali mi wkuwać. Oczywiście nikt nie podważa sensu i zasadności uczenia się w tradycyjny sposób, ale weźmy za przykład edukację parolatka. Takie dziecko powinno już coś umieć i silnie się rozwijać, tym bardziej, że jest w tym okresie swojego życia chłonne jak gąbka.
Niestety nie ma taki bobas jeszcze świadomości, że musi ciężko pracować, bo to przyda mu się w całym jego życiu. Warto zatem wtedy zdecydować się na podstęp, którym jest właśnie wręczenie mu zabawki interaktywnej. Powiedzmy, kiedy nasz szkrab nie lubi za bardzo uczyć się pisać albo nie wychodzi mu jakoś szczególnie czytanie, warto dać mu solidną planszówkę, która będzie wprawdzie dostosowana do jego wieku, ale w której niezbędne będzie wykazanie się umiejętnością czytania a wyniki trzeba będzie ręcznie zapisywać. Sam fakt rywalizacji będzie dla dziecka ciekawy, maluch będzie chciał za wszelką cenę wygrać, będzie emocjonował się grą i konkurencjami, dlatego z chociażby czystej chęci zabawy zmusi się do przesylabizowania paru wyrazów, przeczytania reguł i informacji wskazówki pomagającej mu przejść na następne pola.
Kolejna kwestia to nauka cierpliwości, bo niewątpliwie i taką funkcję przypisuje się charakteryzowanym tu zabawkom interaktywnym. Edukacyjne gadżety mogą być na tyle ciekawie i wcale nie prosto mimo dostosowania do wieku użytkownika zaprojektowane, że w zasadzie maluch aby móc skorzystać z nich, osiągnąć zamierzony cel zabawy i właściwie zastosować zabawkę, zmuszony zostanie do pogłówkowania. To natomiast zmusza do intensywnego myślenia, skoncentrowania się, siedzenia w miejscu i uspokojenia emocji. Jest to rewelacyjne ćwiczenie, swego rodzaju trening, zwłaszcza dla dzieci nadpobudliwych, które są bardzo nerwowe, wyjątkowo energiczne, mają problemy ze skupieniem się, często rozpraszają się, nie wykazują chęci nauki czy cierpią na rozmaite problemy, w tym na przykład ADH.
Jest to bardzo dobry wariant z tego względu, że nawet nie wiadomo kiedy dziecko uczy się, wycisza, jest grzeczne i spokojne, a my nie musimy go w żadnym stopniu przecież zmuszać. Samodzielnie chętnie sięga po klocki czy łamigłówki. Warto także dodać, że plusem w zakresie zabawek interaktywnych jest kategoria rozmaitych gier komputerowych o charakterze edukacyjnym. Polega to w praktyce na tym, że maluch gra, ale nie tylko po to, żeby się pobawić. Wiele dostępnych w ramach zabawek interaktywnych gier komputerowych ma skomplikowaną fabułę. Ponadto są to łamigłówki, jakie są dostosowane do wieku dziecka, ale nie takie oczywiste. Nie jest więc bardzo proste przejście z jednego poziomu do drugiego.
Zabawki interaktywne należy w głównej mierze wybierać, stosownie czytając odpowiednie oznakowania. Zawsze renomowane firmy powinny stosować symbolikę, która jednoznacznie wskazuje do jakiej grupy odbiorców, czy to pod względem płci, wieku, predyspozycji nawiązują zabawki i są zalecane.